Suyun Ne Kadarı Fazladır?

Çok su içmeniz gerektiğini ama iyi olan her şeyin aynı zamanda sağlığa zarar da verebileceğini mutlaka duymuşsunuzdur. İşte size, su tüketimiyle ilgili bilmenizde yarar olacak bazı bilgiler.

Su ve sodyum

Su içmek, sıvı dengesini korumanın yollarından sadece biridir. Aşırı miktarda su yükleyerek, vücudunuzun biyokimyasal dengesini hiponatremi adı verilen oldukça tehlikeli ve hatta ölümcül olabilecek duruma sokabilirsiniz. Hiponatreminin ne olduğunu ve size nasıl zarar verebileceğini anlamak için önce suyun vücudunuzda sodyumla nasıl bir etkileşim içinde olduğuna bakalım:

  • Kan basıncınızı ve kas faaliyetinizi düzenlemek gibi gündelik kritik önemdeki işler için vücudunuzun belirli düzeyde sodyuma ihtiyacı vardır. Suyun sodyuma oranı aşırı yükseldiğinde, hiponatremi meydana gelir.
  • Hiponatremi bazı insanlarda hastalık ya da ilaç kullanımı nedeniyle oluşur. Diğerlerinde ise neden, sodyum almaksızın aşırı miktarda su içmektir.
  • Hiponatreminin sporcularda görülme ihtimali yüksektir çünkü onlar, terleme yoluyla çok miktarda sodyum kaybederler. Bir araştırmaya göre maratoncular, sıvı kaybını sadece suyla karşıladıklarında hiponatremiyle karşılaşmaktadırlar.

Tehlike sinyalleri

Hiponatreminin semptomlarını farkedebilmek önemlidir çünkü böylece hemen acil yardım isteyebilirsiniz.

  • Yaygın semptomlar arasında kas krampları, başağrısı, mide bulantısı, kusma ve zihin bulanıklığı yer alır.
  • Eğer çok terliyorsanız ve buna karşılık da çok su içiyorsanız, hiponatreminin hedefindesiniz demektir ve doğruca bir acil servise gitmenizde yarar olabilir.
  • En uç durumlarda ise bayılma, koma hali ve ölüm görülebilir.

Kendinizi emniyete alın

Ne mutlu ki, hiponatreminin tehlikelerinden uzak durmak oldukça kolaydır.

  • Terleme yoluyla çok su kaybediyorsanız, su yerine içinde sodyum ve diğer elektrolitler olan bir sporcu içeceğini tercih edin.
  • Hiponatremiye neden olan bir rahatsızlığınız varsa ya da böyle yan etkisi olan bir ilaç kullanıyorsanız, elektrolit dengenizi düzenli kontrol ettirin ve doktorunuza günde ne kadar su içmeniz gerektiğini sorun.
  • Belki şaşıracaksınız ama “günde sekiz bardak” formülü bir gereklilik değildir, çünkü yenilen gıdaların içinde de epey su vardır.

Evet, su yaşam için gereklidir ve evet, içmeye devam etmelisiniz. Sadece “her zaman, her yerde su”nun, iyi bir şey olmayabileceğini de hatırınızdan çıkarmayın!

HATA BİLDİRİN