Emlak Piyasasında "Emlak Avcılığı"

Köroğlu’nun ünlü bir sözü vardır; ‘’Delikli demir çıktı, mertlik bozuldu’’ der bu güzel sözde. Emlak piyasalarında internetin hayatımıza girmesiyle emlak aramak bir taraftan çok kolaylaşırken, bir taraftan da çok karmaşık bir hal aldı. Nasıl oluyor da hem kolaylaştı, hem de karmaşıklaştı. Bu iki kavram nasıl bir arada olabiliyor?

Bu karmaşıklığı şöyle açıklayabiliriz; internet öncesi dönemlerde bir emlak arayacaksanız ya aradığınız semte/bölgeye gider emlak firmalarının portföyleri gezilir ve mevcutta yoksa not alınırdı ya da gazete ilanları taranırdı. Üçüncüsü de pek yoktu.

İnternetin hayatımıza girmesiyle önce her emlak firması kendi web sayfasını yaptı, ancak bu durum çok büyük ölçekli olmadı. Sonrasında büyük yatırım grupları emlak portalları (başka sektörlerde de başka e-ticaret portalları) kanalı ile piyasalara hakim oldu ve emlak arama kavramı yeni bir aktörle tanıştı. Bugün Sahibinden.com, HurriyetEmlak.com, Zingat.com, EmlakJet.com vb. sayfalar farklı oranlarda piyasaya hakimler. En yaygın emlak şirketleri de, inşaat şirketleri de, emlak sahipleri de bu mecradan faydalanıyor.

Bu nimet ve güzelliğin yanında bu portallar ciddi anlamda bir bilgi kirliliğini de beraberinde getirdi. Tek bir portföy, onlarca emlak firmasında yüzlerce farklı anlatımla alıcının karşısına çıkabiliyor.

Bir çok portföy sahibi/satıcı müşteri evini ya da arsasını satışa çıkardığı zaman, ‘’Kim müşteri bulursa ben o emlakçıya komisyon öderim’’ yaklaşımı ile hareket ediyor. Bu durumda masrafsız/emeksiz kazanç elde etme peşinde olan emlak firmaları, bu portföyleri farklı niteliklerde (farklı semt, farklı m2, farklı fiyat, vb.) internete girerek müşteri avlamayı amaçlıyorlar. Başka bir emek harcamıyor veya masraf da yapmıyorlar. Hal böyle olunca potansiyel alıcılar ciddi bir zaman kaybı, masraf ve sinir bozukluğuyla karşılaşıyorlar. Sonuçta bu karmaşa emlak sektörü ile ilgili olumsuz bir düşünceye ve güvensizliğe neden oluyor. Bu düşünceye sahip olanlar da çok haksız sayılmazlar. Bu durum üzerine konudan rahatsız olan (bilgi çöplüğünden) bazı emlak portalları aylık, yıllık aboneliklerden çok portföy bazında ücretlendirme politikasına geçtiler ve kısmen de başarılı oldular.

Bunun dışında özellikle lüks emlak segmentinde yeni bir trend de oluşmaya başladı. Bu uygulamada potansiyel alıcı aradığı emlak ile ilgili kriterleri güvendiği emlak firmasına belirtiyor ve emlak arama işlemini bu emlak danışmanı yapıyor. Bu kişiye Amerika’da Real Estate Hunter (Emlak Avcısı) deniyor ve müşterisinin adına bu portalları tarıyor, başka emlak firmalarını arıyor ve seçtiği firmaları müşterisine sunuyor. Bir başka ifadeyle, emlak avcısı 100 emlak kaydını geziyor, 90 tanesini eliyor ve 10 kaydı müşterisine arz ediyor. Bu durum müşteri aradığı yeri bulana kadar sürüyor.

Sonuç; nitelikli hizmet ve zamandan tasarruf. BosForce olarak bizler 2012’den beri bu uygulamayı başarıyla yapıyoruz. Bu işi yapan firmaların da çoğaldığını görüyorum. Müşteri bilinci arttıkça bu sayının daha da yükseleceğine da yürekten inanıyorum.

HATA BİLDİRİN